Coronamaatregelen in de Week van gebed 2022

Creatief omgaan met beperkingen

4 januari 2022
  • Profielafbeelding van Jan Willem Janse
    Door: Jan Willem Janse

Wie de Week van gebed voor eenheid in zijn of haar woonplaats organiseert, zal mogelijk ook met spanning wachten op antwoord of de lockdown na 14 januari inderdaad wordt verlengd. Dat is op dit moment nog niet bekend. Vermoedelijk zullen er enkele maatregelen worden losgelaten, maar zullen er nog steeds flinke beperkingen zijn tijdens de gebedsweek (16 t/m 23 januari). Op verzoek zetten we - net als in 2021 - een aantal tips op een rijtje:

Update na de persconferentie van 14 januari: de gewijzigde maatregelen die per 15 januari gelden zijn inmiddels verwerkt in dit artikel. De belangrijkste wijzigingen zijn het aantal bezoekers dat je thuis mag ontvangen of het aantal mensen dat buiten samen mag zijn. Dit heeft met name effect op de groepsgrootte van de gebedswandelingen en huiskamerbijeenkomsten.

Online gebedsbijeenkomsten en livestreams

Het organiseren van online gebedsbijeenkomsten heeft tijdens een lockdown de voorkeur. Hiervoor kun je gebruik maken van de gebruikelijke livestreams in je geloofsgemeenschap, of bijvoorbeeld door een programma als Zoom of Microsoft Teams te gebruiken.

  • De handleidingen en PowerPoint-presentaties voor dagelijkse gebedsbijeenkomsten die we aanbieden vanuit de Week van gebed voor eenheid, kunnen ook gebruikt worden bij online gebedsbijeenkomsten. Voor enkele creatieve gebedsvormen zal mogelijk een alternatief nodig zijn, al zijn er diverse online tools die kunnen helpen bij bijvoorbeeld een werkvorm die post-its bevat (denk aan Jamboard van Google). In een online gebedsbijeenkomst kun je ook diverse andere gebedsvormen gebruiken. 24-7 Prayer Nederland stelt hiervoor een document beschikbaar met veel tips.
  • Maak gebruik van de mogelijkheden om je scherm te delen. Toon bijvoorbeeld een YouTube-video met een mooi lied en vraag aanwezigen om ondertussen hun gebed te delen via de chatfunctie. 
  • Heb je zelf geen ervaring met deze programma's? Vraag een jongere uit je gemeenschap om je te helpen. 
    Je kunt ook diverse uitlegvideo's vinden op YouTube door bijvoorbeeld te zoeken op: 'How to host a Zoom-meeting' (of een ander programma).
  • Bekijk ook voorbeelden van andere werkgroepen uit het land op YouTube, door te zoeken naar de gebedsweek van afgelopen jaar (2021).
  • Deel de inloglink voor de virtuele bijeenkomst niet publiekelijk, maar per e-mail, in de kerkapp of via een besloten gedeelte. Je kunt bijvoorbeeld een aanmeldformuliertje plaatsen dat automatisch de juiste inloglink verzendt naar degene die aanmeldt. 

Wil je de bijeenkomsten liever niet zelf organiseren, maar leden uit je geloofsgemeenschap aanmoedigen om mee te doen met landelijke initiatieven? Wijs dan op de dagelijkse gebedsbijeenkomsten op Groot Nieuws Radio of die van de School voor Spiritualiteit.

Verspreiding van het gebedsboekje

Misschien was je gewend om het gebedsboekje tijdens de zondagse samenkomsten te verspreiden. Dat gaat nu lastiger, nu slechts een klein deel van de gemeente bij elkaar kan komen. Je kunt ervoor kiezen om het gebedsboekje digitaal aan te vragen, we moedigen aan om hiervoor een bijdrage te doen aan de kosten. Het digitale gebedsboekje kun je vervolgens delen in een kerkapp, e-mailbericht of op een besloten gedeelte van de kerkwebsite. Ook het gebedsboekje voor kinderen is digtiaal beschikbaar.

Er is ook een alternatieve mogelijkheid om de boekjes te verspreiden:

  • Bestel de boekjes via de webshop, eventueel in combinatie met de gebedskaartjes
  • Overweeg om eventueel ook een ander presentje mee uit te delen, zoals bijvoorbeeld een kaars (vanwege het thema 'Licht in het duister')
  • Verdeel de boekjes over een aantal verspreiders uit jouw geloofsgemeenschap
  • Breng de boekjes en gebedskaartjes langs bij je gemeenteleden of parochianen
    (Houd daarbij natuurlijk altijd rekening met de maatregelen van de overheid)
  • Extra tip: Je kunt ook een gezinstasje maken. Hierin stop je niet alleen het gebedsboekje, maar ook het kindergebedsboekje. Je vindt ze in de webshop.

Op deze wijze is het verspreiden van de gebedsboekjes een mooie manier om in deze tijd toch even een persoonlijk contactmoment te hebben rondom de Week van gebed. 

Online oecumenische viering

Ook de oecumenische viering kan online uitgezonden worden.

  • Let er wel op dat je vooraf de juiste informatie verspreidt: waar kan men op deze zondag de viering bekijken? Wijkt de tijd af van de gebruikelijke diensten? Vermeld dit dan duidelijk. 
  • Het is ook mogelijk om op meerdere uitzendkanalen dezelfde dienst te streamen, dit vergt echter wat meer technische kennis.
  • Een alternatieve optie is om in 2022 wel ieder een eigen online dienst te organiseren, maar de liturgie hiervan gezamenlijk voor te bereiden. Eventueel kun je gebruikmaken van vooraf opgenomen filmpjes vanuit de diverse geloofsgemeenschappen. 

De werkvorm/symboolhandeling die wordt aangereikt in het voorbereidingsboekje kan met de coronamaatregelen vermoedelijk niet uitgevoerd worden. 

Gebedswandeling

Een alternatief voor een bijeenkomst binnen, is de gebedswandeling. Maak groepjes van maximaal vier personen (in de huidige coronarichtlijnen zijn grotere groepen) en ga erop uit in de wijk. Je kunt de volgende instructie meegeven:

  • Vraag in een gebed of Gods Geest je wil leiden in je gebed en in de route die je gaat. Bid dat je met de ogen van Jezus mag kijken naar de wijk en de mensen die je tegenkomt. 
    (Dit kun je ook aan het begin van de wandeling met een grotere groep doen. Maar let op: samenscholing in grote groepen op straat is niet toegestaan.)
  • Meestal zul je merken dat je op bepaalde plekken aan onderwerpen moet denken waarvoor je kunt bidden. Sta stil bij wat je voelt en benoem dit eventueel in je gebed.
  • Weet je niet wat te zeggen? Bedenk dan wat je de bewoners gunt van de huizen waar je langs loopt. Vraag God hen daarmee te zegenen.
  • Bij de gebedswandeling heb je de ogen open tijdens het gebed. Wil je dit liever niet? Dan kun je even stilstaan op het moment dat je een gebed uitspreekt.
  • Ook praat je meestal hardop, net alsof je in gesprek bent terwijl je samen op straat loopt. Voel je je hier te ongemakkelijk bij? Spreek dan met je gebedspartner af om in stilte te bidden terwijl je wandelt. 

Fysieke bijeenkomsten

Fysieke bijeenkomsten zijn in de Week van gebed voor eenheid beperkt mogelijk, maar brengen wel extra uitdagingen met zich mee. Let in ieder geval op het volgende:

  • Overweeg om slechts het personeel aanwezig te laten zijn en de rest uit te zenden via livestream. 
  • Zorg dat er voldoende ruimte is om anderhalve meter afstand te houden.
  • Maak gebruik van een online reserveringssysteem, bijvoorbeeld hetzelfde systeem dat gebruikt wordt voor zondagse samenkomsten.
  • Kom eventueel samen in meerdere huiskamers, afhankelijk van de straks geldende maximumaantallen. Het advies van de overheid is op dit moment om maximaal vier gasten (13+) te ontvangen per dag. Let op: ook hiervoor is het verstandig om aan registratie te doen. Je kunt bezoekers eventueel aanmoedigen om een zelftest te doen.
  • Wil je zingen tijdens een bijeenkomst? Controleer dan of de ventilatie goed is geregeld. Je kunt ook overwegen om naar een lied te luisteren.
  • We raden aan om de richtlijnen te volgen die zijn voortgekomen uit de afspraken met het Interkerkelijk Contact Overheid.

24-7 gebedsruimte

Ook de 24 uurs-gebedsruimte is een goed alternatief in de komende gebedsweek. Ieder uur mag iemand anders in de ruimte komen bidden. Door de vele prachtige hulpmiddelen, vliegt het uur van gebed voorbij. Vaak met het resultaat dat de bidder verlangt naar meer.

Let wel op de ventilatie van de ruimte en neem daarvoor eventueel extra maatregelen door de ruimte te luchten tussen de verschillende gebedsblokken door. Wanneer een fysieke gebedsruimte (bijvoorbeeld vanwege de lockdown) geen optie is, kun je kiezen voor de online variant.

Tijdens een online bijeenkomst voor werkgroepen, deelden Edwin Hamelink en Tanya Drop van 24-7 Prayer hier meer over. Hun bijdrage kijk je hier terug. Op de website van 24-7 Prayer vindt je meer informatie en een handleiding. Bekijk ook het verhaal van de werkgroep uit Utrecht, die in 2020 voor het eerst op deze manier invulling gaf aan de Week van gebed voor eenheid. 

Bidden rondom gevolgen coronavirus en -beleid

Het materiaal van de Week van gebed voor eenheid is in 2020 gemaakt door christenen uit het Midden-Oosten. In het voorjaar van 2021 is het door een werkgroep in Nederland vertaald en gecontextualiseerd. Omdat het materiaal vroegtijdig klaargemaakt wordt, is het soms niet mogelijk om actuele gebedspunten toe te voegen in bijvoorbeeld de boekjes met Reflecties en gebedspunten. Toch sluit het materiaal naadloos aan op de tijd waarin we leven. Wil je tijdens je bijeenkomst ook specifiek bidden over de coronacrisis, houd dan rekening met deze tips

Ook moedigen we jou en je werkgroep aan om op zaterdagavond 15 januari mee te bidden tijdens het Nationaal Gebed, dat zich specifiek richt op vrede en verbinding naar aanleiding van de verdeeldheid die de coronacrisis oplevert. Kijk voor meer informatie en een mogelijkheid om je in te schrijven voor updates op www.nationaalgebed.nl 

Bekijk de bijdragen uit onze online ontmoeting

Op donderdagavond 19 november 2020 organsiseerden MissieNederland, de Raad van Kerken en 24-7 Prayer NL een online ontmoeting rondom de het organiseren van de Week van gebed voor eenheid in coronatijd. Kijk de bijeenkomst nu terug.